Ko gero, pirmą kartą legendiniame
Dakaro ralyje dalyvavo ir du panevėžiečiai. Tiesa, jie nemanevravo galingų motorų
varomų agregatų, o buvo tie, kurių dėka gaudavome svarbiausią
informaciją apie lietuvių startus Pietų Amerikoje.
Šiemet
sunkiausiu planetoje tituluojamame ralyje su pajėgiausiais planetos
lenktynininkais varžėsi net trys mūsų ekipažai. Kartu su jais
žurnalistas Tomas Markelevičius ir vizualinės komunikacijos
specialistas Arūnas Kisielius savo kailiu patyrė, kas yra Dakaro
virtuvė su visais jos prieskoniais.
Arūno darbo rezultatai: per 20 dienų
– po vieną vaizdo siužetą, kuriame skirtingi ralio, jo
kasdienybės momentai, trumpi lenktynininkų komentarai. Įdomu tai,
kad Arūnas iki šiol gyvenime nebuvo dalyvavęs jokiame automobilių
ralyje. Debiutas – ir iškart nuo prestižinių varžybų.
A. Kisielius į Benedikto Vanago ir
Sebastiano Rozvadovskio komandą pateko gavęs buvusio futbolo klubo
„Ekrano“ atstovo spaudai Gedo Saročkos kvietimą.
Viename naujienų portalų dirbančiam
Tomui proga skristi į Pietų Ameriką atsivėrė sulaukus savo
vadovo pasiūlymo keliauti į ralį, jį nušviesti portalo
skaitytojams ir padėti komunikacijos reikaluose kitam –
„Agrorodeo“ ekipažui.
Beprotiškai ilga para
Mes galime tik pabandyti įsivaizduoti
Dakaro masto lenktynininkų tempą. Ryte – kelias iki naujojo etapo
pradžios, dieną – greičio ruožas, įveikus jį – kelias
bivako (lauko stovyklos) link. Ten lenktynininkų laukdavo kitos
dienos etapo analizė, o mašina patekdavo į naktį aukoti
pasiruošusių mechanikų rankas. Bivakas – savotiška lauko
stovykla, – tai didžiulė teritorija, kurioje glausdavosi nakčiai
visi ralio dalyviai. Įvairiuose etapuose sąlygos bivakuose skyrėsi.
A. Kisieliaus pasakojimu, vienas jų net atrodė kaip EXPO parodų
rūmai – su stogu, kilimais, gražia ir kone sterilia aplinka.
„Ten jau nebe Dakaras. Per daug
gerai“, – purtė galvą pasakodamas Arūnas.
Užtat kitą sykį bivake buvo tik
šaltas vanduo, o aplink knibždėjo didžiulių – sprindžio
dydžio panašių į tarakonus vabalų.
Tačiau ralį stebėjusių fotografų,
žurnalistų para buvo dar ilgesnė. Jie pirmieji turėjo užsiimti
patogias vietas fiksuoti keliu skriejančias mašinas, vėliau
skubėti į greičio ruožo finišą arba į bivaką – įamžinti
sugrįžusį ekipažą, sulaukti iš jo dienos komentarų, visą tai
paversti žurnalistiniu produktu ir pateikti galutiniam vartotojui
Lietuvoje.
„Keldavomės įvairiai, kartais
ketvirtą ryto Argentinos laiku, kartais šeštą. Greičio ruožas
paprastai prasidėdavo maždaug vidurdienį, iki jo dar turėjome
įveikti gerą gabalą kelio. Kartais iki greičio ruožo
važiuodavome 3–4 valandas“, – apie įprastą Dakaro ralio
dienotvarkę „Panevėžio balsui“ pasakojo A. Kisielius.
Anot Arūno, komandos tikslas buvo ne
tik saviškį ekipažą nufilmuoti, pafotografuoti.
„Įamžinę Vanago dienos pradžią,
keliaudavome į vieną iš greičio ruožo taškų arba judėdavome
link bivako. Kol laukdavome Vanago, naudodavausi proga įamžinti
įvairesnių vaizdų, filmuodavau kitus pravažiuojančius Dakaro
dalyvius, aplinką, kraštovaizdį. Juk iš vieno vaizdo ir
„kalbančios galvos“ nieko neišgimdysi“, – aiškino A.
Kisielius, neslepiantis, jog buvo dienų, kai darbas užsitęsdavo
iki paryčių.
„Likdavai be miego, sėsdavome į
mašiną ir važiuodavome į naujo etapo starto vietą. Mano atveju
keturios valandos miego jau buvo daug, – šypsosi jis. – Jei po
darbo matydavau, kad miegui likdavo valanda kita, nebemiegodavau, nes
atsikelti buvo dar sudėtingiau. Pasnausdavau mašinoje pakeliui į
kitą greičio ruožą. Be to, vargino ir pats važiavimas: nors
automobilyje, atrodo, nieko nedarai, tik sėdi, bet po kelių valandų
ilgo kelio jautiesi lyg maišu trenktas.“
Jei greičio ruože ekipažą ištikdavo
kokios bėdos, komandai tekdavo kantriai laukti.
„Buvo tokia situacija: jau finiše
laukiam atvykstančių mūsiškių, minutės tiksi, o dar net
motociklų nesimato, – prisimena Arūnas. – Paprastai, kai mes
atvykdavome į bivaką, baigdavo finišuoti motociklininkai.
Pasirodo, greičio ruožo pradžioje praūžė didžiulė audra, tad
starto vietą nukėlė ir pakeitė.“
„Mūsų maršrutas link bivako
driekdavosi paprastais šalies keliais – kartais asfaltu, kartais
prastesnės dangos. Startas ar finišas nebuvo kokia nors išskirtinė
vieta su didžiuliais arkiniais, iš toli matomais vartais. Gerai,
kad turėjome argentinietį Karlosą, kuris mums padėdavo. Daugiau
veiksmo buvo finiše, į jį ir orientuodavomės“, – sako A.
Kisielius.
Žmogus orkestras
T. Markelevičiaus ir jo komandos
dienotvarkė irgi priklausė nuo ekipažo rezultatų. Kol jie buvo
neblogi, diena prasidėdavo šeštą septintą ryto. Tačiau antroje
Dakaro ralio pusėje „Agrorodeo“ komandos su lenktynininkais
Vaidotu Žala ir Sauliumi Jurgelėnu priešakyje popieriai ėmė
prastėti. Lietuvius stabdė jų vairuoto „Seat Leon“ techninės
bėdos. Tad Tomui darbo diena užsitęsdavo iki paryčių – kol
sulaukdavo finišuojančių savo komandos narių.
Po didžiųjų gedimų, kai ekipažas
nusirito į dalyvių sąrašo dugną, komanda taikėsi prie starto
laiko: keldavosi vėliau, bet ir miegoti eidavo tik sulaukę bivake
savo lenktynininko bei šturmano.
Tarp ralio etapų dalyvių laukė viena
laisva diena. Tačiau ji galiojo nebent patiems lenktynininkams.
Tomas, kaip žurnalistas, ją išnaudojo papildomų temų paieškoms,
Arūnas su B. Vanago komanda keliavo į vietinę ligoninę – ten
laukė nedidelė labdaros akcija.
T. Markelevičiui ralio metu teko ir
rašyti, filmuoti, montuoti bei fotografuoti. „Kaip sakoma, buvau
žmogus orkestras – viską turėjau daryti vienas ir kuo greičiau
perduoti informaciją Lietuvai“, – juokiasi panevėžietis.
Tomo aiškinimu, jei jis norėdavo
pateikti medžiagą internete naktinėjantiems lietuviams, dėl laiko
juostų skirtumų negalėdavo ilgai tempti.
„Jei mūsų ekipažas finišuodavo
apie 14–15 valandą vietos laiku, Lietuvoje laikrodžio rodyklė
mušdavo 19–20 valandą. Tačiau naujienų pateikimą diktuodavo
komandos pasiekimai. Jei jie geri, kitą dieną ekipažas startuodavo
anksti, sėkmingai finišavus, vėl buvo galima dar iki lietuviško
vidurnakčio pateikti informaciją tautiečiams“, – darbo
specifiką pristatė T. Markelevičius.
Paprastai greičio ruože Tomas
įamžindavo lietuviškus ekipažus, tada nuotraukas perkeldavo į
kompiuterį, jas pagal galimybes išsiųsdavo į Lietuvą, kad
kolegos, sekantys rezultatus iš čia, galėtų iliustruoti
naujienas. Grįžtant į bivaką, vaikinas dar spėdavo pakalbinti
savo ekipažą, bevažiuojant į stovyklavietę perkeldavo medžiagą
į kompiuterį ir bandydavo iškart persiųsti į Lietuvą.
„Kartais atvykdavau į bivaką, o jau
būdavau atlikęs dienos darbus, – sako Tomas. – Bet apie miegą
nebuvo nė kalbos. Negalėjau sau leisti tokios prabangos, nes buvo
ką veikti ir ką pamatyti: naktinis mechanikų darbas, pats bivako
gyvenimas, palapinės, valgykla, medikų zona... Tiek temų, tiek
galimybių reportažams! Sukorus tokį kelią iš Lietuvos į tokio
kalibro renginį būtų per didelė prabanga snausti po aštuonias
valandas per parą. Todėl miegoti eidavau apie trečią nakties, o
keldavausi šeštą septintą.“
T. Markelevičiaus tikinimu, miego
trūkumą kompensuodavo kelionės laikas link naujo ruožo, kai
tekdavo važiuoti po kelias valandas.
Ryšio tekdavo ir paieškoti
Abiem Dakaro žurnalistams svarbiausias
darbo įrankis buvo interneto ryšys.
„Pats didžiausias rūpestis būdavo
– ar yra internetas. Ne miego trūkumas, ne alkis, ne nuovargis
stabdė: jei nėra interneto, tu nieko nepadarysi“, – sako Tomas.
„Įdomu tai, kad žmonės ten
naudojasi gana gerais telefonais, nors iš pirmo žvilgsnio jų
kasdienybė nekvepia prabanga, – pažymėjo A. Kisielius. – Tiek
Bolivijoje, tiek Argentinoje žmonės gana skurdžiai atrodo, tačiau
kiekvienas turėjo po telefoną, kuriuo fotografo ralį.“
Kad galėtų naudotis internetu, T.
Markelevičiaus lydėta komanda buvo apsirūpinusi visų mobiliojo
ryšio paslaugas teikusių bendrovių SIM kortelėmis. Jei vienoje
kortelėje nebūdavo interneto ryšio, į aparatą dėdavo kitą ir
vėl bandydavo ieškoti.
„Lietuvoje esame įpratę prie gero
ryšio, esame išlepinti. O Pietų Amerikoje keliasdešimt ar keliais
šimtais kartų lėtesnis interneto ryšys laikomas gana geru“, –
šypsojosi Tomas, nedidelį vaizdo siužetą ar kelias nuotraukas į
Lietuvą siųsdavęs net kelias valandas. Galiausiai tai tapo savaime
suprantamu dalyku.
„Pirmojo etapo – prologo – metu
įvyko avarija, atšaukė tą greičio ruožą, į ralio vietą
skubiai atvyko medikų brigados, pridariau krūvą nuotraukų, bet
tame miestelyje nebuvo interneto ryšio. Mūsų pagalbininkas
Argentinos lietuvis Marcelas Rolandas ėmė prašyti vietinių
pagalbos. Viena mergaitė už 100 pesų sutiko pagelbėti, įsileido
į namus, iš ten pavyko persiųsti medžiagą į Lietuvą.
Galiausiai ta mergaitė nebeėmė pinigų“, – ralio pradžioje
patirtą nuotykį prisiminė Tomas.
Aukštikalnių efektas
Abu „Panevėžio balso“ pašnekovai
tvirtino, kad Bolivijoje juos labiausiai pribloškė gamtovaizdžiai,
buvę „it iš Mėnulio“: kalnai, neįprastos spalvos uolienos,
vietomis rudas molis ar raudonas dirvožemis.
„Kvapą gniaužė Bolivijos
serpentinai, – pridūrė T. Markelevičius. – Vietomis atrodė,
kad jei nukristum, niekas niekada tavęs tarp uolų neberastų...“
Pasak Tomo, jo fotoaparatas dirbo ne
tik tiesioginį savo darbą – įamžinti ralį. „Tačiau abejoju,
ar jis buvo pajėgus perteikti Bolivijos gamtos grožį. Tą vaizdą
reikia pačiam pamatyti“, – įsitikinęs žurnalistas.
Lietuvius ne kartą buvo užklupusi
jiems neįprasta smėlio audra – vėjo nešamas smėlis čaižiai
raižė nepratusią odą.
Beje, Bolivijoje ralis vyko kelių
kilometrų aukštyje. „Ujuni miestelyje išsidėsčiusiame bivake
jaučiau, kad pėsčiom keliaujant reikėdavo įdėti daugiau jėgų,
daugiau įkvėpti. Buvome pakilę į trijų kilometrų aukštį. Kitą
naktį besileidžiant į apačią, važiuojant į Saltos miestą,
buvo pakilusi temperatūra. Tiesiog organizmas nesuprato, kas vyksta:
nuovargis, miego stygius, aukščio skirtumas ir deguonies trūkumas
turėjo įtakos. Įsijungė avarinis režimas ir man. Bet kitą dieną
viskas stojo į įprastą ritmą“, – pasakojo T. Markelevičius.
Kur kas lengviau prie išretėjusio oro
prisitaikė Arūnas. „Tik kartą einant po filmavimo, grįžtant į
bivaką, apėmė keistas sunkumo jausmas: sulėtėjo žingsniai, visi
judesiai. Tačiau didesnės įtakos savijautai aukštikalnės
neturėjo“, – džiaugėsi jis.
„Antroje Dakaro pusėje rečiau
prausdavomės – tiesiog apsiprausi šaltu vandeniu ir krisdavai į
lovą. Nakvojome komandos parūpintose palapinėse, nors kartais –
ir po atviru dangumi“, – mena A. Kisielius.
Vakarais bivake ralio organizatoriai
pasirūpindavo dalyvių vakariene, vyravo sotūs mėsiški
patiekalai.
Tiesa, ne visoms komandoms sąlygos
vienodos. Natūralu, kad varžybų lyderių karavanai dėl didžiulės
palydos paprastai užimdavo nemažas teritorijas. Paprastai jie
papildomai apsitverdavo nuo smalsių žvilgsnių.
„Mechanikai ardė automobilius, o
pastarieji turėjo savo paslapčių. Tad eilinis praeivis bivake
neturėjo galimybių stebėti, pavyzdžiui, „Toyota“ komandos
mechanikų darbo. Viešumo vengė, kad konkurentai nežinotų, kas
slepiasi po „Peugeot“ mašinos variklio dangčiu“, – aiškina
T. Markelevičius.
Dalijo autografus
Iš vaizdo reportažų bei Dakaro ralio
dalyvių įspūdžių buvo galima suprasti apie vietinių –
argentniečių ir boliviečių – meilę šiam renginiui. Net
važiuojant link bivako, ne greičio ruožuose, žmonės šalia
greitkelių plojo, džiaugėsi dalyviais.
„Pramogaudavo šeimomis, kepdavo
mėsą, linksminosi, mojavo vėliavomis... – pasakoja Arūnas. –
Nesvarbu, kad tu tik komandos komunikacijos narys – išlipus iš
automobilio kokioje degalinėje, apsupdavo minia sirgalių, norinčių
kartu nusifotografuoti, gauti smulkių suvenyrų. Nebuvo išeities –
teko ne kartą ir pačiam dalyti autografus!“
Labiausiai A. Kisieliui įstrigo
Bolivijos sirgalių nuoširdumas. „Jie paprastesni nei
argentiniečiai, kurie siekdavo nemokamų ralio dalyvių atributų.
Boliviečiai džiaugėsi raliu, o didžiausią ekstazę jiems
suteikdavo užmegztas akių kontaktas, draugiškas pamojavimas.“
Panorus susitikti su ralio dalyviais
sunkvežimių įskaitoje, vienintelė proga tą padaryti būdavo
degalinėse. Čia degalų bakų papildyti sustojančius
lenktynininkus jau pasitikdavo minios vietinių gyventojų.
„Laukdavo tikras šou: plojimai,
fotosesijos, asmenukės – vaizdas neblogas! – juokiasi Tomas. –
Kalbant apie sirgalius, Argentinoje jie truputį išlepę ir jų
kiekis, palyginti nuo ralio pradžios Argentinoje, gerokai sumažėjo.
Visi, matyt, apsiprato su šiuo renginiu, kuris nebe sensacija, o
kasmet vykstantis, tradicinis.“
Pasak T. Markelevičiaus, situacija
Bolivijoje – kardinaliai kita, nes šioje šalyje pirmą kartą
visi Dakaro ralio dalyviai turėjo įveikti tris greičio etapus.
Nenuostabu, kad ekipažus kartą finiše pasitiko pats šalies
prezidentas, o vos kirtus Argentinos ir Bolivijos sieną jau laukė
kelių kilometrų ilgio sirgalių minia, vėliavos, šūksniai,
plojimai.
„Jei tavo automobilis papuoštas
Dakaro ralio lipdukais, dėmesio neišvengsi. Tikros fiestos vykdavo
degalinėse: muzika, pasitikdavo merginos tautiniais drabužiais,
dalydavo nemokamai žemėlapius su būsimais Bolivijos greičio
ruožais. Jie tikrai pasistengė – galbūt daugiau, nei pati
Argentina“, – įspūdžiais dalijosi T. Markelevičius.
Debiutui įspūdžių – su kaupu
„Jei dabar keliaučiau į Dakaro
ralį, daug ką daryčiau kitaip“, – prisipažįsta A. Kisielius.
– Imčiau mažiau daiktų, žinodamas ralio virtuvę, įvairiau
paruoščiau vaizdo medžiagą, pateikčiau daugiau vidinio
gyvenimo...“
Ir prieš debiutinį renginį
komunikacijos specialistas tikėjosi nuveikti daugiau, bet, sako,
tiesiog fiziškai nebuvo įmanoma išspausti daugiau.
„Per visą gyvenimą nebuvau dar taip
pavargęs, kaip per tas dvi savaites!“ – jau grįžęs į Lietuvą
prisipažino Arūnas.
Net lauktuvių artimiesiems jis sako
neparvežęs. „Aš netgi sau nieko nepasivežiau – dalį
įdomesnių daiktų tiesiog kažkur pamečiau, – sako A. Kisielius.
– Man labai patiko Dakaro ralio kaklaskarė, kurios niekur kitur
negausi, – paskutinę dieną ji dingo. Į buteliuką bandžiau
priberti vietinio smėlio, bet nebeturiu ir jo. Laikiau mašinoje, su
kuria keliaudavome iš vieno bivako link naujo greičio ruožo,
matyt, kai ją tvarkė paskutinę dieną, kažkas išmetė tą
buteliuką... Iš Pietų Amerikos turiu keletą lipdukų, ralio
džemperį, komandos aprangą – štai visas mano turtas po Dakaro
ralio.“
„Nepaisant to, kad man automobilių
sportas visiškai svetimas dalykas, ankstesniais metais visada
stebėdavau Dakaro ralio apžvalgas. Tai bene vienintelis dalykas,
kuris mane traukdavo automobilių sporte, – kalbėjo Arūnas. – Į
visą šį renginį žiūrėjau kažkiek romantiškiau. Dalyviai
atrodė lyg kokie pakvaišėliai, siekiantys pažaboti smėlingas
dykumas... Atvirai pasakius, tikėjausi sudėtingesnių sąlygų,
daugiau smėlio, dulkių, o vietomis Argentina priminė lietuvišką
gamtą.“
„Nuo seno man Dakaras asocijavosi su
techniniais sunkumais, o pirmo trisdešimtuko atstovai gana
stabiliai, laiku pasiekdavo greičio ruožo finišą ir bivaką.
Nepaisant to, keliaučiau antrą kartą į šį ralį. Vienu metu
atrodo, kad daugiau į tokį ralį kojos nebekelsi, o kitą dieną
tavo nuomonė kardinaliai keičiasi. Nors buvo žiauriai sunku, bet
tai vertinga profesinė, gyvenimiška patirtis“, – nedvejodamas
patikina A. Kisielius.
Jam pritaria ir kolega T.
Markelevičius.
„Per televiziją matai tik pačių
ekipažų važiavimą, finišą, bet nežinai viso dvidešimt keturių
valandų Dakaro ralio gyvenimo, – sako Tomas. – Man didžiausią
įspūdį padarė tempas, renginio didybė ir tas sunkumas visiems:
tiek lenktynininkams, tiek mechanikams, tiek žurnalistams. Per dieną
kartais įveikdavome po tūkstantį kilometrų skirtingais keliais.
Atrodo, pagal navigaciją važiuodavome magistrale, o iš tikrųjų
riedėdavome keista bekele. Kaip paaiškėjo, ten tik po kelerių
metų planuojama tiesti magistralę, bet šalis iškart įtraukė
savo planus į navigacijos programas.
Tad staigmenos, netikėti iššūkiai tapo kasdiene ralio dalimi. Kartais nebeatsimindavai, kaip grįžai į bivaką, ir tik ryte nubundi mašinoje, galvą padėjęs ant fotoaparato kuprinės, nes tiesiog nebeturėdavai jėgų išlipti ir išsipakuoti palapinę.“
Bet labiausiai Tomui buvo neramu ne dėl
fizinių iššūkių, nuovargio ar miego trūkumo.
„Pati didžiausia problema ir nerimas
– kaip ir kuo greičiau išsiųsti medžiagą į Lietuvą. Kai
kuriose komandose buvo atskiri operatoriai, fotografai, vairuotojai.
O mano atveju visas šis krūvis guldavo ant mano pečių. Kitąmet
galėsiu laiką ir darbus geriau planuoti“, – pažadėjo
žurnalistas.
Tomas nesutinka su nuomone, kad Dakaras
praranda savo senąją dvasią.
„Natūralu, kad ralis evoliucionuoja,
kad į šį žaidimą vis labiau kišasi gamyklinės mašinos, vis
daugiau jį įveikti siekia elitiniai lenktynininkai, pasaulinės
ralio žvaigždės. Gerai mūsų šturmanas Saulius Jurgelėnas
pasakė: „Jei Afrikoje buvo sunkiau, tai kodėl daugkartinis šio
ralio nugalėtojas Stefanas Peteranselis ne visada pergale džiaugiasi
Pietų Amerikoje?“ Čia nėra tik dykumų ralis, dalyvių laukia
didesnė įvairovė, įvairesni keliai. Dakaras keičiasi, galbūt
daugiau komercijos, mažiau kopų, bet nesutinku, kad jis tampa
lengviau įveikiamas.“
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą